Obal PREDKLADÁ
Starostka obce
PODNET
§ 8 odsek (6) a (7) zákona 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja
OBSAH MATERIÁLU
Dôvodová správa
Návrh uznesenia
Dôvodová správa Podľa § 8 odsek (6) zákona 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja aktualizácia
programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce sa vypracúva podľa potreby.
Podľa § 8 odsek (7) citovaného zákona Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja
obce a jeho aktualizáciu schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
V PHRaSR obce sa vyskytoval termín "rómska osada", ktorý vychádzal s nesprávneho
označenia súboru nelegálnych príbytkov v územnom pláne obce. Podľa nálezu NSS ČSR
číslo 5957 zo dňa 16.6.1931 a číslo 19403 zo dňa 2.11.1934:
Osada je súbor usadlostí, ktoré tvoria pod osobitným menom samostatnú topografickú

jednotku uznanú štátom ... rozumie sa ňou každá, so zreteľom k polohe obytných budov,

zjavne oddelená časť obecného obvodu. Osady sú tak časti aglomerácií s riadnymi legálnymi
obydliami a príslušnou infraštruktúrou. Z uvedených dôvodov rómske táborisko nemôže byť
osadou, a teda priestorom kde žije trvalá komunita, pretože tam nie sú stavby určené na trvalé
bývanie, ale len nelegálne provizórne príbytky. Tieto príbytky sú postavené na lesnej pôde na
pozemkoch, ktorých vlastníkom je Urbárske spoločenstvo v Richnave a správcom
Lesy SR, š. p.. Vždy to môže byť považované iba za tábor (prípadne táborisko), ale v žiadnom
prípade nie za osadu. Preto bolo označenie "rómska osada" nahradené označením "nelegálny tábor"
a rozvoj infraštruktúry a služieb sa zacielil na zastavané územie obce.
Podľa § 4 odsek (1) zákona 369/1990 Zb. o obecnom zriadení obec samostatne rozhoduje
a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku, všetky záležitosti, ktoré
ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona
nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba. Lesné pozemky, na ktorých
je nelegálny tábor, na základe zákona 326/2005 Z. z. o lesoch a zákona 229/1991 Zb. o úprave
vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku spravuje štátny podnik
Lesy SR. Je potrebné, aby aj Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce
dostatočne jasne vypovedal o tom, že všetky úkony súvisiace so správou tohoto lesného
majetku v katastri Obce Richnava neuskutočňuje obec, ale správca lesného majetku.
PHRaSR ráta so začlenením Rómov do štandardných, neoddelených prostredí bývania,
vzdelávania a práce vybavených potrebnou infraštruktúrou, budovanie trvalej občianskej
infraštruktúry a služieb mimo zastavaného územia obce, kde nežije riadna trvalá komunita,
nemá zmysel. V súlade s týmito predpokladmi bola upravená časť 3.7 Občianska
infraštruktúra a služby týkajúca sa „rozvoja obytnej funkcie obce”.
PHRaSR bol aktualizovaný aj na základe skutočností, že budova Kultúrneho domu
v súčasnosti neslúži na skladové využitie, Obecná knižnica po modernizácii má vyhovujúce
podmienky na prevádzku a Materská škola sa stala od 1.9.2008 rozpočtovou organizáciou
obce.
Návrh uznesenia Obecné zastupiteľstvo v Richnave schvaľuje zmeny a doplnenia Programu hospodárskeho
rozvoja a sociálneho rozvoja Obce Richnava:
Časť 3. Poslanie a situačná analýza, pôvodný text: rómskej osade, nový text: nelegálnom
tábore;
Časť 3.1 Všeobecná charakteristika obce, pôvodný text: - - -, nový text: Najdôležitejšou
charakteristikou obce je vysoký podiel rómskych obyvateľov neintegrovaných do prostredí
bývania (nemajú riadne bývanie alebo bývajú oddelene), vzdelávania (nepripravujú sa
sústavne na povolanie) a práce (nepodnikajú a nemajú riadne zamestnanie).;
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: osade, nový text: nelegálnom
tábore;
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: so sanáciou rómskej osady, nový
text: s riešením nelegálneho tábora v súlade s platnou legislatívou;
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: rómskej osade, nový text:
nelegálnom tábore;
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Rómskej osady Ružakovec, nový
text: nelegálneho tábora;
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Zo zariadení kultúrneho
a športovo-relaxačného charakteru sa obci nachádza budova Kultúrneho domu s kapacitou
sály 150-200 miest, no bez funkčného využitia slúžiaca prevažne na skladové využitie., nový
text: Zo zariadení kultúrneho a športovo-relaxačného charakteru sa obci nachádza budova
Kultúrneho domu s kapacitou sály 150-200 miest.;
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Obecná knižnica sa nachádza
v budove s podmienečne vyhovujúcimi podmienkami na prevádzku., nový text: Obecná
knižnica sa nachádza v budove materskej školy s vyhovujúcimi podmienkami na
prevádzku.;
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Materská škola s kapacitou 40
miest je pod správou obce., nový text: Materská škola s kapacitou 40 miest je od 1.9.2008
rozpočtovou organizáciou obce.;
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Separátnou stavebnou štruktúrou je
rómska osada Ružakovec zasahujúca katastre obcí Richnava i Kluknava. Rómskym etnikom
obývaná zástavba tu vznikla spontánne a má tendenciu progresívneho stavebného nárastu.
Minimálne technické a sociálne vybavenie osady a majetko-právne nevysporiadané pozemky
pod osadou predstavujú pre obec významný limitujúci faktor programovaného rastu.
V dôsledku nekoordinovaného vzniku a rastu osady je počet obytných budov v osade ťažko
kvantifikovateľný.
Problematika bývania rómskeho etnika na základe schváleného Zadania územného plánu obce
je samostatným problémovým okruhom. Zadanie počítalo s koncepciou perspektívneho
rozšírenia zástavby v osade Ružakovec. Nová zástavba bola navrhovaná v odlesnenej hornej
časti prirodzeného terénneho amfiteátra, nad súčasným, spontánne zastavaným územím
terajšej osady Ružakovec. Takto sa navrhovalo súčasnú rómsku osadu rozšíriť o cca 120 ale
max. 150 obytných objektov s regulovanou a odborne usmerňovanou svojpomocnou
výstavbou jednoduchých obydlí primeraného obytného a hygienického štandardu,
realizovaných vždy na základe stavebného povolenia. Rovnako sa počítalo s umiestnením
základnej školy pre I. – IV. Ročník (spojenú s učebňami pre predškolskú výchovu,
spoločensko-osvetové a vzdelávacie stredisko pre mládež a dospelých (i s lekárskym
pracoviskom) a komerčnú obchodnú vybavenosť. Správa o postupe obstarávania
a prerokovania návrhu Územného plánu obce (ÚPN – O) Richnava z 28.7.2003 konštatuje, že
vzhľadom k nesúhlasnému stanovisku orgánu ochrany lesného pôdneho fondu (KÚ Košice,
odbor pozemkový, poľnohospodárstva a lesného hospodárstva, úsek ochrany LPF) k záberom
LPF v rómskej osade Ružakovec, bude problematika bývania rómskeho etnika v osade
Ružakovec riešená spracovaním Doplnku územného plánu obce. Bytový fond bude potrebné
rekonštrukčnou a sanačnou prestavbou modernizovať, čo však bude do značnej miery súvisieť
s úspešnosťou demografických a sociálnych opatrení zameraných na podstatné zlepšenie
kvality bývania v osade.
Z hľadiska dynamického nárastu populácie v obci bude potrebné zabezpečiť plynulý
rozvoj obytnej funkcie obce, s vypracovaním návrhov novej stavebnej koncepcie
a definovaním nových stavebných obvodov a súbežnou saturáciou niektorých objektov
v existujúcej zástavbe obce. Z hľadiska priestorových možnosti má obec Richnava
dostačujúce rezervy v zastavanom území v jeho širšom okolí pre priestorový rast, pri čom
potenciálne najväčšie možnosti územného rozvoja (po zohľadnení sťažených topografických
pomerov, komunikačných štruktúr, ochranných pásiem a pod.) sú najmä na západnom okraji
obce v lokalitách Panské lúky a Sihoť. Možnosti územného rastu a ďalšej výstavby v rómskej
osade Ružakovec sú z priestorového hľadiska vyčerpané a nepredpokladá ich ani strategická
časť Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce.
Návrh ďalšieho priestorového rastu obce (a jej územného rozvoja) vychádza z historicky
a geograficky daného stavu územného rozvrstvenia obce. Potenciál obce z hľadiska
ekonomického, sociálneho a územno-technického počíta s postupným nárastom podielu
mladších vekových kategórií a s tým súvisiacou zvýšenou potrebou priestorovej náročnosti
pokračujúcej bytovej a komerčnej aktivity. Navrhované rozvojové lokality pre obytnú
zástavbu sa diverzifikujú a rôznorodo umiestňujú v obci a v jej čiastočne priestorovo
odčlenených častiach. Územný plán obce navrhuje rôznorodú škálu typologicky, funkčne
a sociálne odlišných foriem obytnej zástavby a primeranej občianskej vybavenosti
predovšetkým sociálneho, ale i komerčného charakteru. Navrhovaná zástavba sa prirodzene
dopĺňa sústavou navrhovaných miestnych komunikácií a zariadeniami technickej vybavenosti,
z ktorých zásobovanie pitnou vodou a čistenie odpadových vôd sa riešia ako úplne nové
priority. Novo navrhovanou obytnou zástavbou sa prvorado dopĺňa terajšie zastavané územie
obce a to ako v jej historických priestoroch, tak i v častiach prekračujúcich plynulo do obce
Kluknavy. Územný plán navrhuje rozsiahlejšiu novú územne sústredenú výstavbu rodinných
domov na severe obce v lokalite nad kostolom a na západnom okraji obce. Program
hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Richnava preto reflektuje potrebu
infraštrukturálnych požiadaviek v súlade s výstavbou obydlí, objektov občianskej
vybavenosti a podnikateľských objektov. , nový text: - - - ;
Časť 3.7. Občianska infraštruktúra a služby: V tabuľke číslo 8 Kapacity bývania – počet
domov v obci aktualizovať počet domov po zrušení súpisných čísel.
Časť 3.8 Obecné financie a majetok, pôvodný text: osade Ružakovec, nový text: nelegálnom
tábore;
Časť 4. SWOT analýza obce, pôvodný text: nevysporiadené, nový text: Neusporiadané;
Časť Opatrenie: 5.3.2.14, pôvodný text: Zabezpečiť vypracovanie komplexného projektu
zlepšenia infraštruktúry a životného prostredia v osade Ružakovec (súbežne s projektom
integrácie sociálne odkázaných občanov)., nový text: Zabezpečiť vypracovanie a koordináciu
komplexného projektu integrácie Rómov v súčinnosti s vládou SR a ostatnými dotknutými
subjektmi.;
Opatrenie: 5.3.2.14, pôvodný text: Vypracovaný komplexný projekt zlepšenia
infraštruktúry a životného prostredia v osade Ružakovec (súbežne s projektom integrácie
sociálne odkázaných občanov)., nový text: Vypracovanie a koordinácia komplexného
projektu integrácie Rómov v súčinnosti s vládou SR a ostatnými dotknutými subjektmi.;
Opatrenie: 5.4.2.3, pôvodný text: osady, nový text: nelegálneho tábora;
Opatrenie: 5.4.2.3, pôvodný text: osady, nový text: nelegálneho tábora;
Akčný plán 5.3.2.14, pôvodný text: Zabezpečiť vypracovanie komplexného projektu
zlepšenia infraštruktúry a životného prostredia v osade Ružakovec (súbežne s projektom
integrácie sociálne odkázaných občanov)., nový text: Vypracovať a koordinovať komplexný
projekt integrácie Rómov v súčinnosti s vládou SR a ostatnými dotknutými subjektmi.;
Akčný plán 5.4.2.3, pôvodný text: osady, nový text: nelegálneho tábora;
Akčný plán 5.3.2.14, pôvodný text: Zabezpečiť vypracovanie komplexného projektu
zlepšenia infraštruktúry a životného prostredia v osade Ružakovec (súbežne s projektom
integrácie sociálne odkázaných občanov)., nový text: Vypracovanie a koordinácia
komplexného projektu integrácie Rómov v súčinnosti s vládou SR a ostatnými dotknutými
subjektmi.;
Akčný plán 5.4.2.3, pôvodný text: osady, nový text: nelegálneho tábora;
Zapisovateľ
Termín 17.9.2009
Zodpovedný GRINVALSKÝ
Splnené 17.9.2009