Obal | PREDKLADÁ |
Starostka obce | |
PODNET | |
§ 8 odsek (6) a (7) zákona 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja | |
OBSAH MATERIÁLU | |
Dôvodová správa | |
Návrh uznesenia | |
Dôvodová správa | Podľa § 8 odsek (6) zákona 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja aktualizácia |
programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce sa vypracúva podľa potreby. | |
Podľa § 8 odsek (7) citovaného zákona Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja | |
obce a jeho aktualizáciu schvaľuje obecné zastupiteľstvo. | |
V PHRaSR obce sa vyskytoval termín "rómska osada", ktorý vychádzal s nesprávneho | |
označenia súboru nelegálnych príbytkov v územnom pláne obce. Podľa nálezu NSS ČSR | |
číslo 5957 zo dňa 16.6.1931 a číslo 19403 zo dňa 2.11.1934: | |
Osada je súbor usadlostí, ktoré
tvoria pod osobitným menom samostatnú topografickú jednotku uznanú štátom ... rozumie sa ňou každá, so zreteľom k polohe obytných budov, zjavne oddelená časť obecného obvodu. Osady sú tak časti aglomerácií s riadnymi legálnymi |
|
obydliami a príslušnou infraštruktúrou. Z uvedených dôvodov rómske táborisko nemôže byť | |
osadou, a teda priestorom kde žije trvalá komunita, pretože tam nie sú stavby určené na trvalé | |
bývanie, ale len nelegálne provizórne príbytky. Tieto príbytky sú postavené na lesnej pôde na | |
pozemkoch, ktorých vlastníkom je Urbárske spoločenstvo v Richnave a správcom | |
Lesy SR, š. p.. Vždy to môže byť považované iba za tábor (prípadne táborisko), ale v žiadnom | |
prípade nie za osadu. Preto bolo označenie "rómska osada" nahradené označením "nelegálny tábor" | |
a rozvoj infraštruktúry a služieb sa zacielil na zastavané územie obce. | |
Podľa § 4 odsek (1) zákona 369/1990 Zb. o obecnom zriadení obec samostatne rozhoduje | |
a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku, všetky záležitosti, ktoré | |
ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona | |
nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba. Lesné pozemky, na ktorých | |
je nelegálny tábor, na základe zákona 326/2005 Z. z. o lesoch a zákona 229/1991 Zb. o úprave | |
vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku spravuje štátny podnik | |
Lesy SR. Je potrebné, aby aj Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce | |
dostatočne jasne vypovedal o tom, že všetky úkony súvisiace so správou tohoto lesného | |
majetku v katastri Obce Richnava neuskutočňuje obec, ale správca lesného majetku. | |
PHRaSR ráta so začlenením Rómov do štandardných, neoddelených prostredí bývania, | |
vzdelávania a práce vybavených potrebnou infraštruktúrou, budovanie trvalej občianskej | |
infraštruktúry a služieb mimo zastavaného územia obce, kde nežije riadna trvalá komunita, | |
nemá zmysel. V súlade s týmito predpokladmi bola upravená časť 3.7 Občianska | |
infraštruktúra a služby týkajúca sa „rozvoja obytnej funkcie obce”. | |
PHRaSR bol aktualizovaný aj na základe skutočností, že budova Kultúrneho domu | |
v súčasnosti neslúži na skladové využitie, Obecná knižnica po modernizácii má vyhovujúce | |
podmienky na prevádzku a Materská škola sa stala od 1.9.2008 rozpočtovou organizáciou | |
obce. | |
Návrh uznesenia | Obecné zastupiteľstvo v Richnave schvaľuje zmeny a doplnenia Programu hospodárskeho |
rozvoja a sociálneho rozvoja Obce Richnava: | |
Časť 3. Poslanie a situačná analýza, pôvodný text: rómskej osade, nový text: nelegálnom | |
tábore; | |
Časť 3.1 Všeobecná charakteristika obce, pôvodný text: - - -, nový text: Najdôležitejšou | |
charakteristikou obce je vysoký podiel rómskych obyvateľov neintegrovaných do prostredí | |
bývania (nemajú riadne bývanie alebo bývajú oddelene), vzdelávania (nepripravujú sa | |
sústavne na povolanie) a práce (nepodnikajú a nemajú riadne zamestnanie).; | |
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: osade, nový text: nelegálnom | |
tábore; | |
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: so sanáciou rómskej osady, nový | |
text: s riešením nelegálneho tábora v súlade s platnou legislatívou; | |
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: rómskej osade, nový text: | |
nelegálnom tábore; | |
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Rómskej osady Ružakovec, nový | |
text: nelegálneho tábora; | |
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Zo zariadení kultúrneho | |
a športovo-relaxačného charakteru sa obci nachádza budova Kultúrneho domu s kapacitou | |
sály 150-200 miest, no bez funkčného využitia slúžiaca prevažne na skladové využitie., nový | |
text: Zo zariadení kultúrneho a športovo-relaxačného charakteru sa obci nachádza budova | |
Kultúrneho domu s kapacitou sály 150-200 miest.; | |
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Obecná knižnica sa nachádza | |
v budove s podmienečne vyhovujúcimi podmienkami na prevádzku., nový text: Obecná | |
knižnica sa nachádza v budove materskej školy s vyhovujúcimi podmienkami na | |
prevádzku.; | |
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Materská škola s kapacitou 40 | |
miest je pod správou obce., nový text: Materská škola s kapacitou 40 miest je od 1.9.2008 | |
rozpočtovou organizáciou obce.; | |
Časť 3.7 Občianska infraštruktúra a služby, pôvodný text: Separátnou stavebnou štruktúrou je | |
rómska osada Ružakovec zasahujúca katastre obcí Richnava i Kluknava. Rómskym etnikom | |
obývaná zástavba tu vznikla spontánne a má tendenciu progresívneho stavebného nárastu. | |
Minimálne technické a sociálne vybavenie osady a majetko-právne nevysporiadané pozemky | |
pod osadou predstavujú pre obec významný limitujúci faktor programovaného rastu. | |
V dôsledku nekoordinovaného vzniku a rastu osady je počet obytných budov v osade ťažko | |
kvantifikovateľný. | |
Problematika bývania rómskeho etnika na základe schváleného Zadania územného plánu obce | |
je samostatným problémovým okruhom. Zadanie počítalo s koncepciou perspektívneho | |
rozšírenia zástavby v osade Ružakovec. Nová zástavba bola navrhovaná v odlesnenej hornej | |
časti prirodzeného terénneho amfiteátra, nad súčasným, spontánne zastavaným územím | |
terajšej osady Ružakovec. Takto sa navrhovalo súčasnú rómsku osadu rozšíriť o cca 120 ale | |
max. 150 obytných objektov s regulovanou a odborne usmerňovanou svojpomocnou | |
výstavbou jednoduchých obydlí primeraného obytného a hygienického štandardu, | |
realizovaných vždy na základe stavebného povolenia. Rovnako sa počítalo s umiestnením | |
základnej školy pre I. – IV. Ročník (spojenú s učebňami pre predškolskú výchovu, | |
spoločensko-osvetové a vzdelávacie stredisko pre mládež a dospelých (i s lekárskym | |
pracoviskom) a komerčnú obchodnú vybavenosť. Správa o postupe obstarávania | |
a prerokovania návrhu Územného plánu obce (ÚPN – O) Richnava z 28.7.2003 konštatuje, že | |
vzhľadom k nesúhlasnému stanovisku orgánu ochrany lesného pôdneho fondu (KÚ Košice, | |
odbor pozemkový, poľnohospodárstva a lesného hospodárstva, úsek ochrany LPF) k záberom | |
LPF v rómskej osade Ružakovec, bude problematika bývania rómskeho etnika v osade | |
Ružakovec riešená spracovaním Doplnku územného plánu obce. Bytový fond bude potrebné | |
rekonštrukčnou a sanačnou prestavbou modernizovať, čo však bude do značnej miery súvisieť | |
s úspešnosťou demografických a sociálnych opatrení zameraných na podstatné zlepšenie | |
kvality bývania v osade. | |
Z hľadiska dynamického nárastu populácie v obci bude potrebné zabezpečiť plynulý | |
rozvoj obytnej funkcie obce, s vypracovaním návrhov novej stavebnej koncepcie | |
a definovaním nových stavebných obvodov a súbežnou saturáciou niektorých objektov | |
v existujúcej zástavbe obce. Z hľadiska priestorových možnosti má obec Richnava | |
dostačujúce rezervy v zastavanom území v jeho širšom okolí pre priestorový rast, pri čom | |
potenciálne najväčšie možnosti územného rozvoja (po zohľadnení sťažených topografických | |
pomerov, komunikačných štruktúr, ochranných pásiem a pod.) sú najmä na západnom okraji | |
obce v lokalitách Panské lúky a Sihoť. Možnosti územného rastu a ďalšej výstavby v rómskej | |
osade Ružakovec sú z priestorového hľadiska vyčerpané a nepredpokladá ich ani strategická | |
časť Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce. | |
Návrh ďalšieho priestorového rastu obce (a jej územného rozvoja) vychádza z historicky | |
a geograficky daného stavu územného rozvrstvenia obce. Potenciál obce z hľadiska | |
ekonomického, sociálneho a územno-technického počíta s postupným nárastom podielu | |
mladších vekových kategórií a s tým súvisiacou zvýšenou potrebou priestorovej náročnosti | |
pokračujúcej bytovej a komerčnej aktivity. Navrhované rozvojové lokality pre obytnú | |
zástavbu sa diverzifikujú a rôznorodo umiestňujú v obci a v jej čiastočne priestorovo | |
odčlenených častiach. Územný plán obce navrhuje rôznorodú škálu typologicky, funkčne | |
a sociálne odlišných foriem obytnej zástavby a primeranej občianskej vybavenosti | |
predovšetkým sociálneho, ale i komerčného charakteru. Navrhovaná zástavba sa prirodzene | |
dopĺňa sústavou navrhovaných miestnych komunikácií a zariadeniami technickej vybavenosti, | |
z ktorých zásobovanie pitnou vodou a čistenie odpadových vôd sa riešia ako úplne nové | |
priority. Novo navrhovanou obytnou zástavbou sa prvorado dopĺňa terajšie zastavané územie | |
obce a to ako v jej historických priestoroch, tak i v častiach prekračujúcich plynulo do obce | |
Kluknavy. Územný plán navrhuje rozsiahlejšiu novú územne sústredenú výstavbu rodinných | |
domov na severe obce v lokalite nad kostolom a na západnom okraji obce. Program | |
hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Richnava preto reflektuje potrebu | |
infraštrukturálnych požiadaviek v súlade s výstavbou obydlí, objektov občianskej | |
vybavenosti a podnikateľských objektov. , nový text: - - - ; | |
Časť 3.7. Občianska infraštruktúra a služby: V tabuľke číslo 8 Kapacity bývania – počet | |
domov v obci aktualizovať počet domov po zrušení súpisných čísel. | |
Časť 3.8 Obecné financie a majetok, pôvodný text: osade Ružakovec, nový text: nelegálnom | |
tábore; | |
Časť 4. SWOT analýza obce, pôvodný text: nevysporiadené, nový text: Neusporiadané; | |
Časť Opatrenie: 5.3.2.14, pôvodný text: Zabezpečiť vypracovanie komplexného projektu | |
zlepšenia infraštruktúry a životného prostredia v osade Ružakovec (súbežne s projektom | |
integrácie sociálne odkázaných občanov)., nový text: Zabezpečiť vypracovanie a koordináciu | |
komplexného projektu integrácie Rómov v súčinnosti s vládou SR a ostatnými dotknutými | |
subjektmi.; | |
Opatrenie: 5.3.2.14, pôvodný text: Vypracovaný komplexný projekt zlepšenia | |
infraštruktúry a životného prostredia v osade Ružakovec (súbežne s projektom integrácie | |
sociálne odkázaných občanov)., nový text: Vypracovanie a koordinácia komplexného | |
projektu integrácie Rómov v súčinnosti s vládou SR a ostatnými dotknutými subjektmi.; | |
Opatrenie: 5.4.2.3, pôvodný text: osady, nový text: nelegálneho tábora; | |
Opatrenie: 5.4.2.3, pôvodný text: osady, nový text: nelegálneho tábora; | |
Akčný plán 5.3.2.14, pôvodný text: Zabezpečiť vypracovanie komplexného projektu | |
zlepšenia infraštruktúry a životného prostredia v osade Ružakovec (súbežne s projektom | |
integrácie sociálne odkázaných občanov)., nový text: Vypracovať a koordinovať komplexný | |
projekt integrácie Rómov v súčinnosti s vládou SR a ostatnými dotknutými subjektmi.; | |
Akčný plán 5.4.2.3, pôvodný text: osady, nový text: nelegálneho tábora; | |
Akčný plán 5.3.2.14, pôvodný text: Zabezpečiť vypracovanie komplexného projektu | |
zlepšenia infraštruktúry a životného prostredia v osade Ružakovec (súbežne s projektom | |
integrácie sociálne odkázaných občanov)., nový text: Vypracovanie a koordinácia | |
komplexného projektu integrácie Rómov v súčinnosti s vládou SR a ostatnými dotknutými | |
subjektmi.; | |
Akčný plán 5.4.2.3, pôvodný text: osady, nový text: nelegálneho tábora; | |
Zapisovateľ | |
Termín | 17.9.2009 |
Zodpovedný | GRINVALSKÝ |
Splnené | 17.9.2009 |